Det jeg kan gjøre akkurat nå

Hei!

Denne uken har jeg det litt bedre enn i forrige. Jeg er mest plaget av ettervirkninger, som at jeg er sliten og derfor lettere opprørt og tom for energi. Jeg sover veldig dårlig, men nok til å fungere. Fremdeles litt plaget av selvbilde på lavt nivå, og angstsymptomer inninellom. Men det er helt greit i forhold til hvordan jeg hadde det. Kommuniserer fremdeles tidvis dårlig med andre, men mest i situasjoner hvor jeg er stresset på grunn av noe spesifikt.

Jeg er bedre nok til å klare å tenke litt mer målrettet, og gjennomføre i alle fall noen små ting. Så tenkte jeg kunne dele en liten liste sånn her og nå, over tre ting jeg tenker at jeg kan gjøre som er bra for meg selv nå:

 

1. 💤

Å legge meg etter at jeg har skrevet ferdig og postet dette, sånn at jeg i alle fall gjør det jeg kan selv for å legge til rette for nok søvn til i morgen. Noen ganger driver jeg å utsetter å legge meg hvis jeg er sliten og tenker at jeg “ikke orker mer” eller “er alt for ødelagt til å kunne klare enda en dag”. Resultatet av det blir selvfølgelig enda mindre søvn og enda mindre energi, som igjen fører til det samme. Men i kveld skal jeg få til å vertfall legge meg til en ok tid.

 

2.

Jeg skal trene litt hjemme i morgen. Målet for denne uken er to ganger. Har allerede gjennomført en gang på mandag. Jeg gjør det enklere for meg selv ved å gjøre det hjemme, og at en økt på sykkelen er bra nok. Prøver å huske på det hver gang jeg får noen motarbeidende tanker. Litt er mye bedre enn ingenting. Og det er også greit å gjøre det kort hvis det føles riktig ut for kroppen. Det viktigste akkurat nå er å bare Gjøre det. Komme i gang. Og jeg skal gjøre det for meg selv, fordi kroppen min og psyken fortjener det.

 

3.

📷 Ta meg tid og fokus til å stoppe opp i morgen for å ta et bilde av noe fint. Fordi jeg gjorde det i dag, og det ga meg glede, minner meg på at det alltid finnes noe vakkert i nærheten selv om jeg ikke alltid ser det.

 

 

Hvis du klarer å fokusere på det og vil, så utfordrer jeg deg til å stoppe opp i løpet av dagen og legge merke til noe vakkert også. En liten detalj, i hvilken som helst form. Og bruk det til å ta et fint bilde, skriv et dikt, tegn en skisse, fortell om og beskrive det til noen, eller bare behold det som en fin liten hemmelighet for deg selv. Et øyeblikk.

 

God natt.! 💚 💤

 

– Vinga.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no